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Transkranielle Magnetstimulation / Transkranielle Gleichstromstimulation (o/+)

Transkranielle Magnetstimulation / Transkranielle Gleichstromstimulation (o/+)

Verschiedene Untersuchungen befassen sich mit der Wirkung von transkranieller Stimulation bei ADHS.123
Transkranielle Gleichstromstimulation wurde in einem Review besser beurteilt als repetitive transkranielle Magnetstimulation.4

Nach mehrheitlicher Ansicht überwiegen Hinweise auf positive Wirkung.56789101112

Eine Metastudie fand in 8 (n = 133) von 13 Studien (n = 308) eine signifikante positive Wirkung eher bei Kindern und Jugendlichen für Unaufmerksamkeit, Impulsivität und das allgemeine Symptomniveau, bei zugleich verzögertem Wirkungseintritt in Bezug auf Hyperaktivität.13 Eine weitere Metastudie fand in 11 Studien signifikante Verbesserungen von Aufmerksamkeit, Inhibition, Arbeitsgedächtnis und Gehirn-Konnektivität.14
Studien fanden Verbesserungen durch transkranielle Stimulation in Bezug auf:

  • weniger Auslassungsfehler bei ADHS-Betroffenen, zusammen mit einer Verbesserung der P 300 Amplitude15
  • Verbesserungen bei ADHS, die durch eine Kombination mit kognitivem Training noch verstärkt wurden16
  • Hyperaktivität
    • Hyperaktivität verbesert, nicht aber der Aufmerksamkeit (Einzelfall einer Erwachsenen mit ADHS)1718
    • Hyperaktivität/Impulsivität zu Hause verbessert19
    • 1 Hz rTMS über dem linken dlPFC verbesserte Hyperaktivität/Impulsivität (und Unaufmerksamkeit) bei Kindern mit ADHS20, anders als 10-Hz-Stimulation des rechten dlPFC, die im Vergleich zu Scheinstimulation keine ADHS-Symptome verbesserte21
  • Aufmerksamkeit
    • 1 Hz rTMS über dem linken dlPFC verbesserte die Unaufmerksamkeit (und Hyperaktivität/Impulsivität) bei Kindern mit ADHS20, anders als 10-Hz-Stimulation des rechten dlPFC, die im Vergleich zu Scheinstimulation keine ADHS-Symptome verbesserte21
    • Aufmerksamkeit verbessert, ohne Verbesserung bei Stimmung, Angst oder Hyperaktivität bei Erwachsenen mit ADHS22
    • Aufmerksamkeit verbessert, nicht aber der allgemeine ADHS-Scores bei Kindern und Jugendlichen mit ADHS23
    • Unaufmerksamkeit im schulischen Kontext verbessert19
  • oppositionellem Trotzverhalten19
  • Risikoeinschätzung und Reward Discounting24
  • Arbeitsgedächtnis
    • durch optimierte hochauflösende tACS mit einer Frequenz von 5 Hz über dem linken DLPFC25

Andere Quellen sprechen von gemischten Ergebnissen.26272829 Eine Studie fand keine Verbesserung durch transkranielle Gleichstrombehandlung über dem linken dorsolateralen PFC.30

Mehrere Studien fanden HInweise auf erhöhte (extrazelluläre) Dopaminspiegel im Striatum während bzw. nach einer TMS-Anwendung.3132 Die Erhöhung entsprach der bei einer Gabe von D-Amphetamin.33

Eine Studie berichtet von einer besseren Wirkung von repetitiver TMS-Anwendung auf ADHS als durch das Antipsychotikum Tiaprid. Eine Kombination verbesserte die Wirkung weiter.34
Gleichwohl halten wir Antipsychotika für die Behandlung von ADHS für ungeeignet.


  1. Fregni et al: Anodal transcranial direct current stimulation of prefrontal cortex enhances working memory, Exp. Brain Res. 2005, Sept. 166(1): 23-30, zitiert nach Kühle, Dr. med Hans-Jürgen, Neurofeedbacktherapie bei ADHS, Giessen 2010 (PDF von Webseite Dr. Kühle, Download August 2015), S. 4

  2. Demos: Getting started with neurofeedback, WW. NortonCompany, S. 85 bis 89, zitiert nach Kühle, Dr. med Hans-Jürgen, Neurofeedbacktherapie bei ADHS, Giessen 2010 (PDF von Webseite Dr. Kühle, Download August 2015), S. 4

  3. Chase HW, Boudewyn MA, Carter CS, Phillips ML (2020): Transcranial direct current stimulation: a roadmap for research, from mechanism of action to clinical implementation. Mol Psychiatry. 2020 Feb;25(2):397-407. doi: 10.1038/s41380-019-0499-9. Epub 2019 Aug 27. PMID: 31455860; PMCID: PMC6981019. REVIEW

  4. Nazarova VA, Sokolov AV, Chubarev VN, Tarasov VV, Schiöth HB (2022): Treatment of ADHD: Drugs, psychological therapies, devices, complementary and alternative methods as well as the trends in clinical trials. Front Pharmacol. 2022 Nov 17;13:1066988. doi: 10.3389/fphar.2022.1066988. PMID: 36467081; PMCID: PMC9713849. REVIEW

  5. Brandejsky, Franchi, Lopez, Bioulac, Da Fonseca, Daudet, Boyer, Richieri, Lançon (2016): Noninvasive cerebral stimulation for treatment of ADHD: A review of the literature; Encephale. 2016 Oct 10. pii: S0013-7006(16)30201-9. doi: 10.1016/j.encep.2016.08.011 REVIEW

  6. Breitling, Zaehle, Dannhauer, Tegelbeckers, Flechtner, Krauel (2020): Comparison between conventional and HD-tDCS of the right inferior frontal gyrus in children and adolescents with ADHD. Clin Neurophysiol. 2020 Jan 24:S1388-2457(20)30025-0. doi: 10.1016/j.clinph.2019.12.412. PMID: 32029377.

  7. Alyagon, Shahar, Hadar, Barnea-Ygael, Lazarovits, Shalev, Zangen (2020): Alleviation of ADHD symptoms by non-invasive right prefrontal stimulation is correlated with EEG activity. Neuroimage Clin. 2020 Feb 6;26:102206. doi: 10.1016/j.nicl.2020.102206. PMID: 32062566; PMCID: PMC7021642. n = 43

  8. Memon (2021): Transcranial Magnetic Stimulation in Treatment of Adolescent Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A Narrative Review of Literature. Innov Clin Neurosci. 2021 Jan 1;18(1-3):43-46. PMID: 34150364; PMCID: PMC8195561. REVIEW

  9. Klomjai, Siripornpanich, Aneksan, Vimolratana, Permpoonputtana, Tretriluxana, Thichanpiang (2022): Effects of cathodal transcranial direct current stimulation on inhibitory and attention control in children and adolescents with attention-deficit hyperactivity disorder: A pilot randomized sham-controlled crossover study. J Psychiatr Res. 2022 Mar 2;150:130-141. doi: 10.1016/j.jpsychires.2022.02.032. PMID: 35367657.

  10. Amouzadeh F, Sheikh M (2022): Impact of transcranial alternating current stimulation on working memory and selective attention in athletes with attention deficit hyperactivity disorder: randomized controlled trial. Neuroreport. 2022 Dec 14;33(17):756-762. doi: 10.1097/WNR.0000000000001842. PMID: 36250434.

  11. Lu H, Zhang Y, Qiu H, Zhang Z, Tan X, Huang P, Zhang M, Miao D, Zhu X (2023): A new perspective for evaluating the efficacy of tACS and tDCS in improving executive functions: A combined tES and fNIRS study. Hum Brain Mapp. 2023 Dec 11. doi: 10.1002/hbm.26559. PMID: 38083976.

  12. Coelho DRA, Renet C, López-Rodríguez S, Cassano P, Vieira WF (2024): Transcranial photobiomodulation for neurodevelopmental disorders: a narrative review. Photochem Photobiol Sci. 2024 Jul 15. doi: 10.1007/s43630-024-00613-7. PMID: 39009808. REVIEW

  13. Brauer, Breitling-Ziegler, Moliadze, Galling, Prehn-Kristensen (2021): Transcranial direct current stimulation in attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analysis of clinical efficacy outcomes. Prog Brain Res. 2021;264:91-116. doi: 10.1016/bs.pbr.2021.01.013. PMID: 34167666. METASTUDIE, 13 Studien mit n = 308

  14. Cosmo C, DiBiasi M, Lima V, Grecco LC, Muszkat M, Philip NS, de Sena EP (2020): A systematic review of transcranial direct current stimulation effects in attention-deficit/hyperactivity disorder. J Affect Disord. 2020 Nov 1;276:1-13. doi: 10.1016/j.jad.2020.06.054. PMID: 32697687; PMCID: PMC8128973. METASTUDIE, 11 Studien

  15. Dallmer-Zerbe, Popp, Lam, Philipsen, Herrmann (2020): Transcranial Alternating Current Stimulation (tACS) as a Tool to Modulate P300 Amplitude in Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): Preliminary Findings. Brain Topogr. 2020 Jan 23;10.1007/s10548-020-00752-x. doi: 10.1007/s10548-020-00752-x. PMID: 31974733.

  16. Dakwar-Kawar, Berger, Barzilay, Grossman, Cohen Kadosh, Nahum (2022): Examining the Effect of Transcranial Electrical Stimulation and Cognitive Training on Processing Speed in Pediatric Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Pilot Study. Front Hum Neurosci. 2022 Jul 27;16:791478. doi: 10.3389/fnhum.2022.791478. PMID: 35966992; PMCID: PMC9363890. n = 19

  17. Niederhofer H. Effectiveness of the repetitive Transcranical Magnetic Stimulation (rTMS) of 1 Hz for Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Psychiatr Danub. 2008 Mar;20(1):91-2. PMID: 18376338. n = 1

  18. Niederhofer H. Additional biological therapies for attention-deficit hyperactivity disorder: repetitive transcranical magnetic stimulation of 1 Hz helps to reduce methylphenidate. Clin Pract. 2011 Dec 30;2(1):e8. doi: 10.4081/cp.2012.e8. PMID: 24765407; PMCID: PMC3981332. n = 1

  19. Bejenaru, Malhi (2022): Use of Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation in Child Psychiatry. Innov Clin Neurosci. 2022 Apr-Jun;19(4-6):11-22. PMID: 35958966; PMCID: PMC9341313. REVIEW

  20. Gómez L, Vidal B, Morales L, Báez M, Maragoto C, Galvizu R, Vera H, Cabrera I, Zaldívar M, Sánchez A (2014): Low frequency repetitive transcranial magnetic stimulation in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Preliminary results. Brain Stimul. 2014 Sep-Oct;7(5):760-2. doi: 10.1016/j.brs.2014.06.001. PMID: 25037768.

  21. Weaver L, Rostain AL, Mace W, Akhtar U, Moss E, O’Reardon JP (2012): Transcranial magnetic stimulation (TMS) in the treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in adolescents and young adults: a pilot study. J ECT. 2012 Jun;28(2):98-103. doi: 10.1097/YCT.0b013e31824532c8. PMID: 22551775.

  22. Bloch, Harel, Aviram, Govezensky, Ratzoni, Levkovitz (2010): Positive effects of repetitive transcranial magnetic stimulation on attention in ADHD Subjects: a randomized controlled pilot study. World J Biol Psychiatry. 2010 Aug;11(5):755-8. doi: 10.3109/15622975.2010.484466. PMID: 20521875. n = 13

  23. Wang YC, Liu J, Wu YC, Wei Y, Xie HJ, Zhang T, Zhang Z (2023): A randomized, sham-controlled trial of high-definition transcranial direct current stimulation on the right orbital frontal cortex in children and adolescents with attention-deficit hyperactivity disorder. Front Psychiatry. 2023 Feb 13;14:987093. doi: 10.3389/fpsyt.2023.987093. PMID: 36860502; PMCID: PMC9968859. n = 47

  24. Nejati V, Mirikaram F, Rad JA (2023): Transcranial direct current stimulation alters the process of reward processing in children with ADHD: Evidence from cognitive modeling. Neurophysiol Clin. 2023 May 22;53(3):102884. doi: 10.1016/j.neucli.2023.102884. PMID: 37224617.

  25. Rauh J, Müller ASM, Nolte G, Haaf M, Mußmann M, Steinmann S, Mulert C, Leicht G (2023): Comparison of transcranial brain stimulation approaches: prefrontal theta alternating current stimulation enhances working memory performance. Front Psychiatry. 2023 Jun 30;14:1140361. doi: 10.3389/fpsyt.2023.1140361. PMID: 37457770; PMCID: PMC10348840.

  26. Malone, Sun (2019): Transcranial Magnetic Stimulation for the Treatment of Pediatric Neurological Disorders. Curr Treat Options Neurol. 2019 Nov 13;21(11):58. doi: 10.1007/s11940-019-0600-3.

  27. Sierawska, Prehn-Kristensen, Brauer, Krauel, Breitling-Ziegler, Siniatchkin, Buyx (2021): Transcranial direct-current stimulation and pediatric attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)-Findings from an interview ethics study with children, adolescents, and their parents. Prog Brain Res. 2021;264:363-386. doi: 10.1016/bs.pbr.2021.04.002. PMID: 34167663. n = 32

  28. Breitling-Ziegler, Zaehle, Wellnhofer, Dannhauer, Tegelbeckers, Baumann, Flechtner, Krauel (2021): Effects of a five-day HD-tDCS application to the right IFG depend on current intensity: A study in children and adolescents with ADHD. Prog Brain Res. 2021;264:117-150. doi: 10.1016/bs.pbr.2021.01.014. PMID: 34167653. n = 33

  29. Santos, Mosbacher, Menghini, Rubia, Grabner, Cohen Kadosh (2021): Effects of transcranial stimulation in developmental neurocognitive disorders: A critical appraisal. Prog Brain Res. 2021;264:1-40. doi: 10.1016/bs.pbr.2021.01.012. PMID: 34167652. METASTUDIE, 26 Studien

  30. Guimarães RSQ, Bandeira ID, Barretto BL, Wanke T, Alves COC, Barretto TL, de Carvalho CF, Dorea-Bandeira I, Tolentino A, Lins-Silva DH, Lucena PH, Lucena R (2024): Efficacy and safety of transcranial direct current stimulation over the left dorsolateral prefrontal cortex in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: a randomized, triple-blinded, sham-controlled, crossover trial. Front Psychiatry. 2024 Jan 10;14:1217407. doi: 10.3389/fpsyt.2023.1217407. PMID: 38268562; PMCID: PMC10806216.

  31. Fonteneau C, Redoute J, Haesebaert F, Le Bars D, Costes N, Suaud-Chagny MF, Brunelin J (2018): Frontal Transcranial Direct Current Stimulation Induces Dopamine Release in the Ventral Striatum in Human. Cereb Cortex. 2018 Jul 1;28(7):2636-2646. doi: 10.1093/cercor/bhy093. PMID: 29688276; PMCID: PMC5998959. n = 32

  32. Strafella, Paus, Barrett, Dagher (2001): Repetitive transcranial magnetic stimulation of the human prefrontal cortex induces dopamine release in the caudate nucleus. J Neurosci. 2001 Aug 1;21(15):RC157. doi: 10.1523/JNEUROSCI.21-15-j0003.2001. PMID: 11459878; PMCID: PMC6762641. n = 8

  33. Pogarell, Koch, Pöpperl, Tatsch, Jakob, Mulert, Grossheinrich, Rupprecht, Möller, Hegerl, Padberg (2007): Acute prefrontal rTMS increases striatal dopamine to a similar degree as D-amphetamine. Psychiatry Res. 2007 Dec 15;156(3):251-5. doi: 10.1016/j.pscychresns.2007.05.002. PMID: 17993266. n = 7

  34. Tian S, Xiao Y, Deng X, Zhang W (2024): Retrospective Study on the Therapeutic Effect of Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation Combined with Tiapride Hydrochloride Tablets in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Alpha Psychiatry. 2024 Jun 1;25(3):382-387. doi: 10.5152/alphapsychiatry.2024.231442. PMID: 39148596; PMCID: PMC11322670.

Diese Seite wurde am 19.10.2024 zuletzt aktualisiert.